raimundo2024.reismee.nl

Trein, auto, vliegtuig, motor en nu maar is een keer op de fiets!!

In september 1967 zijn mijn ouders, samen met mijn twee zussen en mij, met de trein van mijn geboortestad Granada naar Vlijmen vertrokken om in Nederland een bestaan op te gaan bouwen. Ik kan me er geen voorstelling van maken wat mijn ouders hebben moeten doorstaan. Met drie kleine kinderen en heel je hebben en houden als bagage bij je. In Parijs de hectische overstap van Gare du Nord naar Gare de Montparnasse, voordat het laatste stuk kon worden afgelegd. Twee jaar later zijn we met het gezin voor het eerst op vakantie gegaan naar Granada om de familie te bezoeken en hebben we deze reis nog maar een keer overgedaan. In 1972 gingen we opnieuw op vakantie, wederom op bezoek bij de familie, intussen iets welvarender en met de eerste auto, een Daf, die mijn ouders hadden gekocht. Dat hebben we in de jaren daarna nog een paar keer herhaald. Op mijn negentiende was m’n eerste vakantie met Marijke met de trein naar Granada. Een reis van twee dagen en twee nachten, ik denk daar nog vaak met plezier aan terug. Weer een paar jaar later hebben we dezelfde reis afgelegd met het vliegtuig en sindsdien hebben we vele keren met de auto of het vliegtuig de reis gemaakt. Tijdens Corona hebben Marijke en ik het maar eens een keer met de motor gedaan. Helemaal binnendoor zijn we in 11 dagen van Vlijmen naar Granada gereden. Een heel avontuur waar we beiden van genoten hebben. Nu, inmiddels in 2024, is het de bedoeling om 57 jaar nadat ik deze reis voor het eerst heb gemaakt, het maar eens op een fiets te doen. Eigenlijk had ik deze reis in 2010 al willen maken, maar ik heb toen toch gekozen om vanuit Vlijmen naar Santiago de Compostella te fietsen. De reis naar Santiago was al door vele uitgevoerd en zodoende was er een goed beschreven fietsroute bekend. Inmiddels heb ik nu ook een bestaande fietsroute naar Granada gevonden. De route is geschreven door Paul Benjaminse. Hij beschrijft deze gehele route in drie boekjes.

Het eerste boekje: Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Barcelona 1. In dit boekje beschrijft Paul de route van Eindhoven naar Cluny. Ik heb zelf een route gemaakt van Vlijmen naar de start in Eindhoven. Dit stuk hebben Marijke en ik al eens een keer gefietst toen we naar Parijs en terug zijn gefietst. Die route startte destijds ook in Eindhoven.

Het tweede boekje: Onbegrensd fietsen van Amsterdam naar Barcelona 2. In dit boekje beschrijft Paul de route van Cluny naar een plaatsje vlak voor Barcelona. Ik fiets deze route tot Girona en ga dan verder in het derde en laatste boekje.

Het derde boekje: Onbegrensd fietsen naar Andalusië. In dit boekje beschrijft Paul een fietsroute van Girona naar Sevilla. 1700 Kilometer aan fietsroute heeft hij aan elkaar geregen. Hiermee kun je van de ene naar de andere Andalusische koningsstad fietsen.

Voor mij eindigt de route in mijn geboortestad Granada. Vanuit Granada zal ik dan naar Almuñecar en vervolgens naar Malaga fietsen langs de kust. In totaal zullen het ongeveer 3219 km zijn die ik dan afgelegd heb. Natuurlijk is het doel Granada te bereiken. Het laatste stukje, van Granada via Almuñecar naar Malaga, is een deel wat ik nog open heb staan van mijn fietsreis in Andalusia in 2012. Destijds heb ik dit laatste stukje moeten overslaan. Ik was toen te moe en waarschijnlijk niet goed genoeg voorbereid om 10 dagen door het hooggebergte te fietsen. Dus nu mag ook dit stukje in de herkansing! De bedoeling is om de gehele route in ongeveer 1 maand te volbrengen, om daarna vanuit Malaga terug te vliegen.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!